Saturday, January 25, 2014

DIY: Service Engine Oil, Oil Filter & Spark Plug change

Dalam entri kali inim aku akan berkongsi cara untuk servis tukar sendiri Engine Oil, Oil Filter & Spark Plug.
Tidak susah sebenarnya, cuma leceh dan malas je jadi halangan.

Apa yang perlu:
Engine Oil (Minyak Hitam) baru.
Baldi tadah minyak (Kotak ais krim pun okay).

Oil Filter baru.

Spark Plug baru.

Toolkit Kawasaki: Spark Plug Socket, Spanar  17mm.
Kawasaki dah sediakan Toolkit secara percuma, ada di bawah seat.

Spanar 8mm (Tidak disediakan dalam Toolkit Kawasaki)

Playar (Ragum kalau Banjar).
Amboi! Berkarat!

Getah O-ring (Optional).

Old Newspaper.
Kain buruk.

Step 1
Letak Old Newspaper dan kotak ais krim di bawah Engine motor.
Pastikan kotak ais krim betul-betul dibawah tempat keluar Minyak Hitam.

Step 2
Buka Plug tempat masuk Minyak Hitam, di sebelah kanan motor.
Ingat: Lawan jam, buka/longgar. Ikut jam, tutup/ketatkan.

Step 3
Buka Oil Filter Cover menggunakan Spanar 8mm.
Buka kedua-dua belah bolt sedikit demi sedikit.
Selepas longgarkan sedikit sebelah kanan, baru longgarkan sedikit sebelah kiri bergilir-gilir, untuk elakkan bolt bengkok.

Keluarkan Oil Filter Cover dan Oil Filter lama dengan berhati-hati, minyak hitam akan melimpah keluar pada masa ini.

Step 4
Longgarkan Plug Minyak Hitam menggunakan Spanar 17mm, kemudian tanggalkan Plug tersebut menggunakan tangan.
Minyak Hitam lama akan melimpah keluar.

Step 5
Sementara menunggu semua Minyak Hitam keluar, cabut Spark Plug Cable.
Buka Spark Plug lama menggunakan gabungan Spark Plug Socket dan Spanar 17mm untuk melonggarkan, kemudian tanggalkan menggunakan tangan.

Masukkan Spark Plug baru ke dalam Spark Plug Socket.
Pastikan bahagian pencucuh di belah luar.

Masukkan ke dalam lubang Spark Plug dengan menggunakan tangan, pastikan Spark Plug selari dengan lubang tersebut, jangan senget/condong.
Pasang semula Spark Plug Cable.

Step 6
Goncang atau condongkan sedikit motor, memastikan semua Minyak Hitam lama dikeluarkan.
Tutup Plug Minyak Hitam menggunakan tangan, dan ketatkan menggunakan Spanar 17mm.

Step 7
Bersihkan ruang dalam Oil Filter Cover menggunakan Kain buruk.
Pastikan Getah O-Ring pada Oil Filter Cover tidak putus, jika putus, ganti dengan baru.
Pasang Oil Filter, bahagian getah hitam belah dalam.

Pasang semula Oil Filter Cover.
Ketatkan kedua-dua belah bolt kanan dan kiri, menggunakan Spanar 8mm, sedikit demi sedikit secara bergilir-gilir.

Step 8
Masukkan Minyak Hitam baru.
Tutup semula Plug 

Kemaskan semua barang, DONE!!!
EASY HUH?!

0 comments:

Post a Comment

 
;